made by s

...Sandra Alic

Klarar jag detta???

Publicerad 2011-06-01 14:32:04 i Porträtt,









Alla beställningar jag fått har varit till släktingar, vänner och kollegor. Utom denna. Blev kontaktad av en man som undrade om jag kunde göra en målning av hans son. Sonen är nybliven läkare och han ville att jag skulle göra en målning av honom i olja iklädd läkarrock. Målningen skulle bli en examenspreset. Det var flera faktorer som fick mig att tveka och vilja tacka NEJ på en gång.

För det första skulle det vara ett fotografiskt porträtt, alltså inte som jag gjort de andra i bara två färger, utan helt verklighetstroget vilket jag ADRIG NÅGONSIN tidigare gjort.

För det andra skulle det vara i olja vilket jag inte målat med på ungefär tio år tror jag. Det är HELT annorlunda att jobba med än akryl.

För det tredje innebar det att jag skulle få improvisera en hel del då han på fotot jag skulle utgå ifrån hade en svart kostym på sig och jag skulle måla det som en vit läkarrock med namnbricka. Även bakrunden fick jag fundedra ut. Till slut kom jag fram till att jag vill att man ska kunna ana en anatomiplanch bakom honom.

Klara jag detta???

Meeeen, jag antog utmaningen och satte igång. Ca 20 timmar effektiv tid tog det och det var jättekul när jag började känna att han tog form. Har kommit på att måla med olja är som att jobba med lera. Jag skulpterar fram ansiktet ur oljefärgerna. Jag blev oerhört LÄTTAD, GLAD OCH STOLT när hans pappa var här i söndags och hämtade målningen och han tyckte att det var likt och var jättenöjd.

I bara farten gjorde jag ytterligare ett porträtt i olja som jag kommer att visa er i helgen.




Kommentarer

Postat av: Emma

Publicerad 2011-06-05 18:01:10

Så duktig är du sandra så jag finner inte rätta orden för det:) det var verkligen super roligt att träffa dig och familjen igen. jag tycker om er så mycket ska du veta! snart ses vi igen hoppas jag för det får inte gå så långt mellan gångerna nu.grillkväll snart? Kramar i massor

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Hej,,, Välkommen hit till mitt galleri! Vad glad jag blir att just du hittat hit. Sandra heter jag som ligger bakom denna blogg. Eller blogg är fel ord, som jag skrev innan så är detta egentligen ett galleri. Jag målar och tecknar på min fritid. Mest målar jag porträtt i akryl, men målar även en del i olja och tecknar i blyerts. Vill du ge bort en personlig present till någon du tycker om eller pryda ditt hem med porträtt på barnen? Beställ av mig. Maila mig på [email protected]

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela